Friday, April 13, 2007

24 Jam Wudhu'

Selalunya, kita akan mengambil wudhu untuk menunaikan solat sahaja. Dan selalunya juga, kita akan berdoa selepas menunaikan solat. Akhirnya, ketika waktu solat sahajalah kita mengingati Allah s.w.t.

Mengapa begitu? Kerana ‘mindset’ kebanyakan daripada kita begitu. Adakah salah? Tidak salah, tetapi adakah Allah bersama-sama dengan kita ketika solat sahaja? Itulah masalah pemikiran kita yang sentiasa dikaburi oleh persekitaran, menjadikan kita hanya beribadat ketika solat sahaja.

Boleh sahaja kita berzikir ketika membeli belah bukan? Boleh sahaja kita berdoa dan memohon taubat ketika makan bukan? Boleh sahaja kita berada dalam keadaan wudhu ketika bersukan bukan? Semua ini lah yang sepatutnya diaplikasikan oleh kita, kerana Allah sentiasa mengawasi pergerakan kita 24 jam, menerima permohonan dan taubat kita bila-bila masa sahaja.

Wudhu adalah ubat

Jikalau kita mendalami al-quran, pasti dapat ketemu dengan berbagai-bagai ubat di dalamnya.

Salah satu ubat adalah dengan berwudhu'. Allah swt berfirman :

'Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali dan jika kamu berjunub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air) atau dalam pelayaran atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah (debu) yang bersih, iaitu: Sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Dia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur. ' [al-Maidah :6]

Jadi, sebagai seorang yang prihatin dengan keadaan diri sendiri, kita seharusnya memastikan diri kita dalam keadaan yang sentiasa bersih,suci, dan berwudhu. Inilah yang dikhabarkan sebagai berwudhu 24 jam. Malah, Rasulullah sendiri sentiasa dalam keadaan berwudhu, sehingga sebelum tidur baginda, air wudhu pasti akan mengalir dahulu.
"Barangsiapa tidur dalam keadaan dirinya berwudhu dan dia mati pada malam itu, maka dia adalah syahid di sisi Allah Ta'ala." [Riwayat Muslim]
Saya yakin semua sudah tentu tahu tentang fadhilat berwudhu. Tetapi, bagaimana untuk berwudhu 24 jam? Bagaimana setelah berhadas besar atau kecil?

Teknik wudhu 24 jam
Mudah sahaja. Selepas mandi, ambillah wudhu' walaupun bukan untuk tujuan solat. Selepas berhadas kecil tidak kira dimana sahaja, jangan keluar dari tandas kecuali selepas berwudhu'. Biasakan diri dan wajibkan diri untuk berwudhu' tidak kira di mana kita berada.
Dari Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah saw bersabda:
'Mahukah saya tunjukkan padamu hal-hal yang mana Allah menghapuskan dosa-dosamu serta mengangkat darjat mu?' 'Mahu ya Rasulullah', ujar mereka..' Menyempurnakan wudhu menghadapi segala kesusahan, dan sering melangkah mengunjungi masjid, serta menunggu solat demi solat. Nah, itulah dia perjuangan, perjuangan sekali lagi perjuangan!" [HR Malik,Muslim, Tarmizi dan Nasa'i.]

Ulama berpendapat tentang perkataan perjuangan, bermaksud berjihad dan berjuang fi sabilillah, ertinya terus menerus bersuci dan beribadat sama nilainya dengan berjihad fi sabilillah.

Doa selepas berwudhu'?

Bagaimana doa yang disarankan oleh Rasulullah selepas berwudhu'?

Dari Umar ra.Telah bersabda Rasulullah saw : 'Tidak seorang pun diantaramu yang berwudhu lalu menyempurnakannya, kemudian membaca : Asyhadu alla ilaaha illallahu wahdahu laa syarikalah wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rasuluh. ( Aku mengakui bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah dan aku mengakui bahawa Muhammad itu hamba dan utusan-Nya), kecuali dibukakanlah baginya pintu syurga yang lapan buah itu, sehinga ia dapat masuk dari mana pun disukainya" [HR Muslim]

Solat sunat selepas berwudhu'?

Pernah dengar solat sunat selepas berwudhu? Solat sunat ini telah pun dipraktikkan oleh Bilal bin Rabbah tetapi jarang diamalkan oleh sebilangan umat islam di dunia.
Dari Abu Hurairah bahawa Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada Bilal yang maksudnya :
Maksudnya: "Wahai Bilal! Cuba kau ceritakan kepadaku apakah perkerjaan yang paling kau harapkan daripada perkerjaan-perkerja an yang telah kamu lakukan dalam Islam. Sesungguhnya aku mendengar bunyi kasut engkau di hadapanku di syurga?" Bilal berkata: "Aku tidak melakukan suatu perkerjaan yang paling aku harapkan selain aku tidak pernah bersuci sama ada malam atau siang kecuali untuk bersembahyang dengannya, sembahyang yang ditentukan oleh Allah untukku(sembahyang sunat)" [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]

Kesimpulan
Berwudhu merupakan salah satu jalan untuk mengubat hati parah dan luka, punah dan musnah , dengki dan amarah yang biasa melanda diri. Biasakan berwudhu, hati akan sentiasa tenang, tidak kira ketika solat,tidur, makan, belajar dan sebagainya.
"Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan itu dijadikan daripada api dan sesungguhnya api itu terpadam dengan air. Maka jika sesiapa di antara kamu yang dalam keadaan marah, maka bersegeralah mengambil wudhu." [Hadis riwayat al-Imam Ahmad]

Syed Huzaifah Syed Omar

No comments: